Jom kongsi sama2 - Forum Main My profile Registration Log out Login
Welcome Guest | RSS
Tuesday
2016-12-06
8:09 PM
Welcome to Putera Faizal Community

 

[ New messages · Members · Forum rules · Search · RSS ]
Page 1 of 11
Forum » Putera Faizal Komuniti » Cara Hidup » Jom kongsi sama2
Jom kongsi sama2
ilaaulalaDate: Wednesday, 2008-09-10, 11:04 AM | Message # 1
Lieutenant colonel
Group: Moderators
Messages: 118
Reputation: 0
Status: Offline
Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua?

Rupa2nya tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Garenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.

# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa.................................
Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

p/s : Sampaikan walau sepatah...


Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat
amalan spt:-

Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran

darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...

Sama2lah kita mengamalkannya.......

WallahuA'lam

Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaallah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.


thanks friend with me..ulala...hehehee..^_~
 
missfashaZzDate: Thursday, 2008-09-11, 7:21 AM | Message # 2
Colonel
Group: Administrators
Messages: 232
Reputation: 5
Status: Offline
waa ilaa ula la

manyak nye yg x leh mamam...huhuh tips bergune nih... cool


 
she_ashielaDate: Friday, 2008-09-12, 12:45 PM | Message # 3
Major
Group: Moderators
Messages: 91
Reputation: 1
Status: Offline
waaaa...klu mcm tu..byk la yg she tak leh mkn ni...
ni yg tak syok ni...


hajimemashite..watashiwa she san...she+riena+sherry+shiela+ashe+ila+
 
ilaaulalaDate: Friday, 2008-09-12, 4:55 PM | Message # 4
Lieutenant colonel
Group: Moderators
Messages: 118
Reputation: 0
Status: Offline
hehehhe..msg tu ila dapat dr kwn gak..
memng berguna untuk kite di zaman skg nie....
lum tue dh sakit sana sini..... dry

tgk org zaman dulu3...umur leh tahan sampai 100 thn...
kalu zaman skg 60 dah abis dh...kadang2 x sampai pon..
byk penyakit....sakit JANTUNG yg paling popular tu...mkn sodap2..je..hehehe


thanks friend with me..ulala...hehehee..^_~
 
friendlyjiwaDate: Friday, 2008-09-12, 9:02 PM | Message # 5
Colonel
Group: Moderators
Messages: 216
Reputation: 3
Status: Offline
hehehe!!!!

betul tu cakap ila...memang kita jaga2 sikit permakanan ni,jangan main balun jer...
nanti kita pulak yang di balun nyer...he3..
lagi satu yang x elok nya apabila kita makan makanan organ2 binatang..
seperti organ ayam,organ lembu x kira lah apa yang boleh kita makan..
sebab ia nya memudarat kan diri kita tanpa kita sedar,organ2 yang kita makan tu,
boleh merosak kan seluruh organ dalam kita,walau pon makan jangka masa yang panjang,
untuk pengetahuan tuan2 dan puan2 adik2 dan abang2 semua beringat lah ketika kita,
ambil permakanan,jaga lah kesihat diri kita dan anak2 kita,juga family kita semua,

ini surius ya,bukan dongengan ya,,dah ramai pakar2 yang buat kajian tentang organ2 ni...

_________________________________________________________

smile always....


(mangekyou sharingan)

jutsu pemotong guruh(CHIDORI SASUKE)

 
ilaaulalaDate: Monday, 2008-09-15, 10:59 AM | Message # 6
Lieutenant colonel
Group: Moderators
Messages: 118
Reputation: 0
Status: Offline
nk aym golek friendly...huk3 rolleyes

hehhehee..memng loo byk asid dlm badan...
leh punye datgnye penyakit...mkn zaman skg cam tu le
ish3 wacko


thanks friend with me..ulala...hehehee..^_~
 
apis_deathDate: Monday, 2008-09-15, 5:59 PM | Message # 7
Major
Group: Moderators
Messages: 81
Reputation: 1
Status: Offline
hmm..bab jaga badan nh i xkesah sgt.. yg penting kesihatan , anyway .. lau rasa nk makan sedap2 .. mkn aje tp jgn melampau lak~

*hari2 training , amalkn makan 2 kali sehari .. n at last , berjaya gak naik berat badan ke 80kg.. huhuhu tongue


http://www.tamakinami.com
Nami Tamaki Official Website

 
friendlyjiwaDate: Monday, 2008-09-15, 6:36 PM | Message # 8
Colonel
Group: Moderators
Messages: 216
Reputation: 3
Status: Offline
woh....woh.....

lek,,lek...lek

ala nak takut wat apa...
bedal jer apa yang kita nak makan...jangan tahan...
sakit kerajaan ada sedia kan hospital..
nak takut wat apa btul x....tengok macam ila suker makan kek brownies..
sikit ari lagi kompom...............jangan komen lebih2 nanti ulala membebel ....


(mangekyou sharingan)

jutsu pemotong guruh(CHIDORI SASUKE)

 
ilaaulalaDate: Tuesday, 2008-09-16, 10:49 AM | Message # 9
Lieutenant colonel
Group: Moderators
Messages: 118
Reputation: 0
Status: Offline
hehhheee..amboi fren...ngata ek....
cancel nk pos kek brownies kat umah fren...ahak3..pos kat umah SHE je..

amalakan menjaga kesehatan badan sehat minda cergas... biggrin


thanks friend with me..ulala...hehehee..^_~
 
apis_deathDate: Tuesday, 2008-09-16, 5:46 PM | Message # 10
Major
Group: Moderators
Messages: 81
Reputation: 1
Status: Offline
Quote (friendlyjiwa)
ala nak takut wat apa...
bedal jer apa yang kita nak makan...jangan tahan...
sakit kerajaan ada sedia kan hospital..
nak takut wat apa btul x....tengok macam ila suker makan kek brownies..
sikit ari lagi kompom...............jangan komen lebih2 nanti ulala membebel

SOKONG~


http://www.tamakinami.com
Nami Tamaki Official Website

 
friendlyjiwaDate: Wednesday, 2008-09-17, 4:17 PM | Message # 11
Colonel
Group: Moderators
Messages: 216
Reputation: 3
Status: Offline
muwahahahahaha............

tuan2 dan puan2,juga sahabat handai,semua....

sempena kita dalam bulan ramadhan ni...mari lah kita menjaga kesihatan diri
kita..supaya tidak dijangkiti penyakit....
nak bagi pun tak taw,...jadi kita semua banyak2 lah makan kurma sebelum makan nasi tu....
cari lah kurma yang bertangkai..sebab dia lagi fresh dan ori.......dari kurma yang biasa...kita lihat...

sempena syawal akan menjelma tidak lama lagi...
di sini saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat hari raya maaf&zahir dan batin,
pada semua kengkawan mana taw ada terkasar bahasa ker ketika chating ...harap2 tuan2 dan puan2,
juga sahabat handai dapat memaaf kan.........


(mangekyou sharingan)

jutsu pemotong guruh(CHIDORI SASUKE)

 
ilaaulalaDate: Thursday, 2008-09-18, 2:56 PM | Message # 12
Lieutenant colonel
Group: Moderators
Messages: 118
Reputation: 0
Status: Offline
hehehee..amboi APIS>..sokong ek.....
dukung nk x...ahak3..

sama2 le kite fren....mintak maaf sama2..hehehe


thanks friend with me..ulala...hehehee..^_~
 
friendlyjiwaDate: Friday, 2008-09-19, 10:20 AM | Message # 13
Colonel
Group: Moderators
Messages: 216
Reputation: 3
Status: Offline
woh..woh....

ila nak dukung kita ker...nak3
nanti kita dukung ila pulak boleh....

selamat hari raya maaf zahir&batin.....


(mangekyou sharingan)

jutsu pemotong guruh(CHIDORI SASUKE)

 
ilaaulalaDate: Friday, 2008-09-19, 10:36 AM | Message # 14
Lieutenant colonel
Group: Moderators
Messages: 118
Reputation: 0
Status: Offline
hehehee...soram loo den nk dukung fren..mulutnye besO...halimau...ahak3..
silap2...lum sempat dukung dh kene ngaPp...huk3


thanks friend with me..ulala...hehehee..^_~
 
Forum » Putera Faizal Komuniti » Cara Hidup » Jom kongsi sama2
Page 1 of 11
Search:


 Copyright MyCorp © 2016
Site managed by uCoz